FAQ
img priceGuarantee
08-42 00 2001
Ring eller skriv för frågor eller bokning
Vi har öppet måndag till torsdag kl. 9 - 17 och fredag 9 - 15.30.  

FAQ

Här finner du svar på de vanligaste frågorna. Hittar du inte svar på din fråga är du självklart alltid välkommen att kontakta oss.

 

Min bokning

När ska man boka sin kryssning?

Har du specifika önskemål gällande dig och din destination rekommenderar vi att du börjar planera i god tid. Är du mer flexibel med tid och plats är det ofta möjligt att hitta  bra erbjudanden även nära inpå avresan.

Det är en ära för oss på MyCruise att hjälpa dig hitta exakt din drömkryssning och du kan alltid utan att förbinda dig till något kontakta oss för en offert.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så har du alltid tillgång till aktuella erbjudanden om fantastiska kryssningar över hela världen. Anmäl dig här.


Vad ingår priset?

Alla angivna priser gäller per person i svenska kronor och är baserat på att två personer delar hytt. Det kan variera från rederi till rederi vad som ingår i priset.

Följande ingår dock som huvudregel alltid i kryssningspriset:

  • Hytt
  • Alla måltider (dock inte i specialrestaurangerna)
  • Underhållning och de flesta aktiviteterna ombord, t.ex. användning av fitnesscenter, pool och jaccuzzi.
  • Skatter och avgifter

Observera att dricks som regel inte ingår i kryssningspriset.


Vad ingår inte i priset?

Om inget annat är avtalat eller uttryckligen nämnts att ingå, är följande inte inkluderat:

  • Flyg till och från resmålet
  • Utflykter och personliga utgifter, t.ex. drycker ombord, klädtvätt, spa- och skönhetsbehandlingar, telefonsamtal, internet, hotellrum
  • Hotellrum och måltider i land (om inte annat är angivet)
  • Transport till/från fartyget (om inte annat är angivet)
  • Reseförsäkring


Hur checkar man in på fartyget?

Tag med ditt pass och dina resehandlingar till disken i kryssningsterminalen i hamnen där du blir incheckad och får ditt nyckelkort. Nyckelkortet fungerar som ditt id- och betalningskort ombord.

Observera att på Costa Cruises´fartyg ligger nyckelkortet i hytten.


Varför har jag inte fått min biljett?

MyCruise får tillgång till dina biljetter först när du har gjort en online check-in. Därför är det viktigt att du gör detta så snart som möjligt efter att du mottagit bokningsnummer och annan information från MyCruise.

Du får din kryssningsbiljett, eventuella flygbiljetter och vouchers till hotell och bilhyra ca 10-14 dagar före avresa.


Hur får man sina bagagetaggar?

Du får dina taggar skickade tillsammans med övriga biljetter. Har du inte fått några så lämnas dom ut av fartygets personal när du checkar in bagaget i hamnen.

Man kan också få nya bagagetaggar vid incheckningsdisken i hamnen om man glömt eller blivit av med sina.


Hur checkar man in online?

Du checkar in online på det aktuella rederiets hemsida, där du ska uppge passinformation, avresedatum, bokningsnummer osv. Kom ihåg att alla passagerare som reser tillsammans ska göra online check-in!

Läs mer om online check-in här.


Innan resan

Vad för kläder ska man packa?

Det är enkelt att planera vad du ska ha med dig på kryssning.

Dagtid vanliga fritidskläder, beroende på väder och vind.

Lite finare klädsel krävs till kvällen, som att gå ut och äta på en fin restaurang. På en 7-nätters kryssning är det ca två striktare middagar, därför är det en god idé att även packa med klänning, kostym och slips.

Tänk på att fartygets luftkonditionering kan kännas kall.

Vi rekommenderar att du packar ett litet handbagage med det du behöver för de första timmarna ombord, då det kan ta en stund för bagaget att bli levererat till din hytt.

Aftonklädseln kan variera från rederi till rederi och från dag till dag. 

Läs mer om rederiets dresscode under Fartyg och rederier.


När kan man gå ombord?

Klockslaget för ombordstigning finns angivet på din biljett. Om du inte är ombord på fartyget minst två timmar före den planerade avgången antas det att du inte ska med på kryssningen. Bokningen anses som avbokad och inbetalda pengar återbetalas ej. 

Det är därför mycket viktigt att du följer de tider som är angivna på biljetten och vi rekommenderar att du går ombord i god tid. 

Observera att du alltid kan ringa till fartyget eller MyCruise om du blir försenad, telefonnummer står på biljetten och i avresebrevet.


Betalning

Hur betalar man ombord?

På kryssningen är det kontantlöst. Ditt nyckelkort fungerar som ett betalkort där alla köp du gör ombord blir påförda. På de flesta fartyg kan man kolla kortets saldo i hyttens tv under resan eller i receptionen. 

Du får en specificerad räkning på kryssningens sista dag, så du har möjlighet att kontrollera alla dina inköp under resan. Observera att köp gjorda sista kvällen inte finns med på denna räkning utan påförs den slutliga avräkningen.

 

Vilka kreditkort kan användas ombord?

De flesta rederier accepterar Visa, Mastercard och American Express ombord. Det är en god idé att ta med två olika kreditkort, i fall att det ena kort plötsligt inte skulle fungera. Debetkort som Visa Elektron och Mastercard Direkt mottages inte av alla rederier. Vänligen kontakta MyCruise för information.

 

Vilken valuta kan jag använda?

Ombord på fartygen kan du använda USD eller Euro. I Europa är den gängse valuta euro, och i de flesta Nord- och Sydamerikanska hamnar kan du använda USD.

Det är en god idé att ta med lokal valuta hemifrån, eller använda växlingskontor i land. Fartygen har begränsat med valuta ombord, och kursen är normalt högre för att växla ombord.

 

Livet ombord

När och hur kan man äta ombord?

I huvudrestaurangen är det två sittningar varje kväll, en tidig och en sen. Vid bokning anges om man önskar tidig eller sen sittning, samt om man har några speciella önskemål, allergier eller dylikt. Vi kan inte garantera att alla önskemål blir uppfyllda men vi lovar att göra vårt bästa! 

Flera rederier tillämpar dock även ”Open Seating” eller ”Freestyle Cruising” vilket innebär att man själv kan välja när man vill äta, inom restaurangens öppettider.

Det finns dessutom flera olika specialrestauranger ombord som kan utnyttjas mot betalning. 

Det finns i princip alltid tillgång till mat och dryck från kl. 06.00 till kl.02.00 så du behöver inte oroa dig för att behöva gå hungrig till sängs!

 

Behöver man ta med sig handdukar?

Nej du behöver inte ta med egna handdukar ombord på fartyget. De finns både i hytten och vid poolen, och behöver du ta med en handduk iland t.ex. till en strandutflykt, är det bara att fråga din hytt-steward.


Är rökning tillåten ombord?

Rökning ombord är endast tillåten i speciella markerade områden. 

Läs mer om rederiernas specifika regler för rökning under Fartyg och rederier.

 

Måste jag gå av när fartyget lägger till i en hamn?

Nej du väljer själv om du vill stanna kvar ombord eller gå iland. Det kostar inget att gå iland när fartyget lägger till i en hamn och du kan gå av och på så många gånger du vill.


Finns det utflykter i land?

När du är på kryssning kommer du att få många upplevelser- både till lands och till sjöss. Fartygen erbjuder en mängd utflykter och du kan välja att beställa dom hemifrån eller ombord på fartyget. 

Om du vill vara säker på att få plats på en särskild utflykt rekommenderar vi att du bokar hemifrån, för att slippa riskera att den blir fullbokad. De flesta fartyg har ett stort urval av utflykter till lands, t.ex. golf eller stadsvandring men utbudet varierar från rederi till rederi. Du kan också välja att gå i land och utforska destinationen på egen hand.

Läs mer om utflykter under Fartyg och rederier.

 

Vad händer om jag blir sjuk ombord?

Om oturen är framme och du blir sjuk ombord på kryssningen är du i goda händer. Få former av semester erbjuder samma möjlighet till kvalificerad läkarvård som denna. Oavsett var i världen man befinner sig har alla kryssningsfartyg en läkare och/eller en vårdinrättning ombord. De vanligaste sjukdomarna kan således behandlas ombord, då det även finns ett stort apotek.

Uppstår det mer komplicerade sjukdomstillstånd tar man alltid kontakt med läkare och sjukhus iland. Observera att du får själv betala eventuell  läkarhjälp och vi rekommenderar starkt att du tecknar en reseförsäkring före avresan.

Kontakta oss för en offert på reseförsäkring.

 

Kan jag nås ombord på fartyget?

Det är möjligt att bli kontaktad via telefon ombord på fartyget, men observera att telefonsamtal till och från fartyget är dyra! Du kan också använda din egen mobiltelefon på de flesta ställen men även här ska du vara uppmärksam på priset. 

Fartygen har som regel internetcafé ombord, man kan välja att betala per minut eller köpa ett större datapaket. Vissa fartyg erbjuder trådlöst internet som gästerna har möjlighet att använda mot betalning. 

Läs mer om internet under Fartyg och rederier.


Vilka språk talas ombord?

På de flesta rederier är huvudspråket engelska, därutöver talas ofta spanska, franska, italienska och tyska, men dessvärre inte de skandinaviska språken.


Kan man få tvättat ombord?

Klädtvätt finns ombord. Tala med din hytt-steward för information om priser.


Vilken strömstyrka används ombord?                 

Strömstyrkan på fartygen är 110 och 220V så både svenska och amerikanska kontakter går att använda. Hårtork finns i alla hytter.


Hur checkar man ut från fartyget?

Den sista kryssningsdagen får du utlämnat bagagetaggar till dina väskor. Skriv namn, adress och eventuella detaljer om flygresan tydligt på varje tagg. Bagaget hämtas av besättningen.

Vi rekommenderar att du packar ömtåliga, viktiga och värdefulla föremål i ditt handbagage.