Integritetspolicy
Personuppgifter
MyCruise ApS (”vi”, ”oss”, ”våra”) respekterar privatlivet för våra kunder såväl som privata besökare, som besökare på vår webbplats, och målet med denna policy är på ett klart och transparent sätt att beskriva hur vi samlar in, visar, överför och lagrar information så att kunder kan känna sig trygga med att informationen lagras säkert. MyCruise hanterar personuppgifter i enlighet med EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
Personuppgiftsansvarig och personuppgiftsbiträde
Eftersom vi på MyCruise både samlar in och behandlar personuppgifter, och inte har en överordnad koncern, är vi både personuppgiftsansvariga och personuppgiftsbiträde. Det betyder att all data samlas in och behandlas av MyCruise, och endast nödvändig information lämnas vidare till våra samarbetspartners t.ex. rederier, när en bokning ska göras.
Kontaktuppgifter
Vi kan kontaktas via e-post på [email protected] eller på adressen MyCruise, Drottninggatan 97, 113 60 Stockholm, Sverige. Vi är självklart också tillgängliga på telefon +46 08-42 00 2001 och via vår webbplats www.mycruise.se.
DPO
Vi utbildar vår personal löpande i dataskyddsfrågor, och våra medarbetare har strikta instruktioner om att hantera alla personuppgifter i enlighet med gällande integritetslagstiftning. Kunder kan komma i kontakt med vårt dataskyddsombud på [email protected]
Insamling av personuppgifter
Vad är personuppgifter?
Det är all den information som direkt eller indirekt kan relateras till en person. Det kan till exempel vara namn, personnummer, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessutom gäller det också bokningsnummer, krypterad data och olika typer av elektroniska identiteter som IP-nummer.
Hur samlar vi in personuppgifter?
MyCruise samlar in personuppgifter på olika sätt bland annat via webbplatsen, telefonkontakt osv. Det är viktigt att notera att all information kommer direkt från kunden själv.
Före bokning, vid bokning, själva resan och efter resan
När kunden bokar en resa på vår webbplats, via telefonkontakt eller fysiskt besök, samlar vi endast in den nödvändiga informationen som behövs för att kunna boka en resa. Det är information om namn, födelsedatum och kön för alla resenärer. Det är viktigt att notera att när en huvudresenär ger information om medresenärer, bör dessa medresenärer vara bekanta med vår integritetspolicy som också omfattar dem, och ge tillåtelse att samla in deras uppgifter. Vid betalning av en resa samlar vi också in betalningsinformation från huvudresenären. När resan ska genomföras samlar vi in information om kundens resa, till exempel kan det vara information om bokningsnummer, destination, reslängd eller andra tjänster som används under resan. Denna information samlas in för att kunna ge bättre service framåt i form av att besvara nödvändiga frågor och skapa de erbjudanden som är bäst anpassade för kunden. Via telefonkontakt spelar vi in kundsamtal för utbildningsändamål, på så sätt kan vi förbereda vår service för att bättre möta nästa kund. När kunder väljer att ta emot nyhetsbrev samlar vi in namn och e-postadress för att kunna skicka inspiration och erbjudanden via e-post. Efter varje resa har kunden möjlighet att fylla i en kort enkät för att ge oss feedback och betyg på resan. Dessa enkäter hjälper oss att förbättra själva resan, tjänsterna kunden har fått och servicen våra resekonsulter erbjuder. Vid användning av våra digitala tjänster, till exempel webbplatsen, samlar vi in information om kundens användning av tjänsten. Det vill säga vi tittar på vilka sidor kunden har besökt, vilka sökningar som gjorts, hur kunden navigerar på webbplatsen och vilka produkter kunden är intresserad av. Detta hjälper oss att hitta knutpunkter på webbplatsen och eventuellt ta bort onödigt material.
Lagring och hantering av personuppgifter
Administration av resan
För att kunna leverera de resetjänster som kunden beställer hos MyCruise används informationen för att utfärda biljetter och resehandlingar, göra hotell- och flygbokningar samt andra tjänster såsom biluthyrning, utflyktspaket osv. Utöver den ovan nämnda informationen samlar vi in uppgifter för att kunna använda till bokföring, avräkning, revision eller annan verifiering av betalningskort, immigration och tullkontroll.
Marknadsföring och personalisering
Kunduppgifter används också i marknadsföringssammanhang i samband med specifika resor inom MyCruise och våra partners/rederier, som kontaktar kunden via e-post, telefon eller sms. Om kunden väljer att ta emot nyhetsbrev med inspiration och/eller erbjudanden från MyCruise, använder vi dessa data för att anpassa innehållet till just den specifika kunden.
Lagkrav
Kunders personuppgifter behandlas också för att MyCruise ska kunna uppfylla skyldigheter i enlighet med lagar och regler som gäller resebranschen.
Delning av personuppgifter
MyCruise lämnar endast vidare informationen i den omfattning det är nödvändigt som en del av vår verksamhet, bland annat för att kunna leverera din resa samt de övriga produkter du har köpt hos oss i samband med detta.
MyCruise lämnar vanligtvis vidare personuppgifter till följande mottagare i samband med bokning av en resa och därmed relaterade produkter:
System och samarbetspartners
För att kunna genomföra den perfekta resan och upplevelsen för kunden samarbetar MyCruise med olika partners som utför diverse funktioner. Det gäller till exempel samarbetet med rederierna. De personuppgifter vi får från kunden skickas i detta fall vidare till det valda rederiet, som sedan genererar ett boardingkort som kunden använder för att kunna gå ombord på fartyget. På samma sätt gäller vårt samarbete med andra partners, bl.a. flygbolag, hotell, biluthyrningsföretag, företag som erbjuder utflykter osv. De personuppgifter som används i dessa fall är information i form av namn, efternamn, födelsedatum och nationalitet. Samtidigt har MyCruise ett mid-office system som lagrar dessa personuppgifter i första hand. Därefter lämnas nödvändig information vidare till partnerna. På samma sätt använder vi oss av en extern partner som lagrar information när kunder ringer in med förfrågningar. Vi lagrar telefonnummer, namn och efternamn samt eventuell e-postadress om kunden uppger denna. För att kunna garantera varje resa erbjuder MyCruise i samarbete med ett försäkringsbolag möjlighet att försäkra kunden mot oförutsedda händelser. När det gäller betalning av själva resan använder MyCruise sig av en extern samarbetspartner som utför nödvändiga funktioner och samtidigt skyddar personuppgifter.
Överföring till tredje land
Eftersom vi arrangerar resor över hela världen finns några av våra samarbetspartners utanför EU. Det innebär att personuppgifter kan skickas till dessa länder för samma syfte som beskrivits ovan. Oavsett vilket land informationen skickas till är MyCruise ansvarigt för att upprätthålla en hög skyddsnivå.
Kundrättigheter
Behandling av personuppgifter är nödvändig för att MyCruise ska kunna uppfylla ett avtal med en kund. För att vi ska kunna uppfylla en juridisk skyldighet eller i förhållande till vårt legitima intresse krävs inget samtycke. Däremot, om vi ska samla in personuppgifter för andra syften, behöver vi få kundens samtycke. Kunden ger samtycke när de använder våra tjänster via webbplatsen, telefonkontakt med en resekonsult eller våra samarbetspartners.
Återkallelse av samtycke
Kunden har när som helst rätt att återkalla samtycket. Detta kan göras genom att kontakta MyCruise via de ovan nämnda kontaktuppgifterna. Om kunden återkallar samtycket avslutas behandlingen av de personuppgifter som omfattas av samtycket automatiskt. Det kan hända att samma personuppgifter behandlas både på grundval av samtycket och för att uppgiften är nödvändig eller på grund av andra regler. Det betyder att även om du återkallar ditt samtycke och den behandling som är baserad på samtycket upphör, kan personuppgifterna fortfarande lagras hos oss för andra syften.
Rätt till information och kontroll över kunduppgifter
Kunden har rätt att begära att information ska raderas, kompletteras eller korrigeras. Kunden har rätt att begära att behandlingen av personuppgifter begränsas till vissa syften och inte används till exempel för direktreklam eller profilering.
Vad händer om kunden inte vill att MyCruise hanterar dennes uppgifter?
Vissa personuppgifter måste vi hantera för att kunna leverera de tjänster och produkter som kunden har efterfrågat från oss. Om kunden själv gör en bokning på webbplatsen är de nödvändiga uppgifterna markerade så att man tydligt ser vilka det gäller. Vill man inte lämna dessa uppgifter eller begär att de ska raderas kommer MyCruise inte kunna leverera tjänsten eller produkten. Om kunden begär att vi inte ska hantera dennes personuppgifter för marknadsföring eller profilering, kommer man inte att kunna få anpassade erbjudanden och kommunikation från oss, och det kan innebära att vissa digitala tjänster inte kan användas eller inte fungerar optimalt.
Om kunden vill klaga
Alla som anser att MyCruise inte följer dessa integritetspolicys regler kan vända sig till Datainspektionen.